bird
maandag 13 mei | 01.20 uur

Ontwikkeling bedrijventerrein De Poort van Maasdriel loopt vast

28-07-2023 13:21
uur
Door: Britta Alink
poort-van-maasdriel_stoplichten-velddriel_verkeerslichten-hedel_google-streetview_-de-groot-fresh-gr
De Groot Fresh Group ligt in het gebied en wil op termijn graag uitbreiden. (foto: google streetview)

MAASDRIEL – De ontwikkeling van het nieuwe bedrijventerrein De Poort van Maasdriel lijkt vast te lopen. Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders in een brief aan de gemeenteraad.

Het terrein zou moeten komen in het gebied tussen de Drielseweg, de Oude Rijksweg en de A2 in Hedel. Dat gebied is verdeeld in drie deelgebieden.

In deelgebied 1 (Drielseweg) blijkt dat alle eigenaren mee willen werken aan de plannen.

Maar in de deelgebieden 2 en 3 hebben twee grote agrarische bedrijven besloten niet mee te werken. Het college concludeert na gesprekken met beide bedrijven het ‘onwaarschijnlijk is dat ze vrijwillig stoppen of verhuizen’.

Hindercontouren
Volgens de gemeente Maasdriel moeten de bestaande rechten van de bedrijven in het gebied gerespecteerd worden. “De bestaande hindercontouren zijn hierdoor beperkend voor nieuwe ontwikkelingen”, aldus het college. “Dit betekent dat er weinig tot geen ontwikkeling mogelijk is in deelgebied 2 en 3.”

Verkeersafwikkeling
Los van de situatie met de twee agrarische bedrijven speelt ook de verkeersafwikkeling een belangrijke rol in de ontwikkeling van De Poort van Maasdriel. Het is volgens de gemeente maar de vraag of de verkeerslichten bij de aansluitingen van de provincialeweg op de A2 het verkeer kunnen verwerken. Een kruispunt voldoet niet op de Oude Rijksweg, maar een rotonde is ‘denkbaar’.

Rotonde Hedel
Maar de rotonde Hedel is een knelpunt dat zich volgens het college niet goed laat oplossen. “De aanwezigheid van de Parallelweg en de snelfietsroute F2 maakt dat het vergroten naar een turborotonde of 2-strooksrotonde op dit moment niet haalbaar geacht wordt.”

Financieel niet haalbaar
Een ander punt waar de gemeente mee worstelt zijn de financiën. “De conclusie is dat de optelsom van het ambitieniveau, de infrastructurele kosten, de verwervingskosten van de agrarische bedrijven plus de planningshorizon maakt dat integrale ontwikkeling van het bedrijventerrein financieel niet haalbaar is”, schrijft het college. Door het ambitieniveau te verlagen, het bedrijventerrein kleiner te maken en door het grote plan te knippen in kleinere plannen is De Poort van Maasdriel voor een deel mogelijk wel haalbaar.

Energieprobleem
Als laatste hobbel noemt het college het energieprobleem. Tennet heeft al gewaarschuwd dat de gemeente rekening moet houden met het feit dat nieuwe bedrijven tot 2029 geen aansluiting kunnen krijgen.

Alternatieve locaties
Het college kondigt aan in gesprek te blijven met de grondeigenaren en te onderzoeken wat wél mogelijk is in het plangebied. Ook gaat de gemeente op zoek naar alternatieve locaties voor de ontwikkeling van een nieuw bedrijventerrein.

 

Tags

poort van maasdriel,bedrijventerrein maasdriel