bird
vrijdag 17 mei | 21.33 uur

Zorgen over bereikbaarheid: 'Bommelerwaard wordt heel erg getroffen'

30-04-2024 16:12
uur
Door: Britta Alink
a2-verbreding A2_files A2_Martinus Nijhoffbrug
Op de A2 door de Bommelerwaard staat het verkeer regelmatig vast. Archieffoto: Regio Rivierenland

BOMMELERWAARD – Een bus vol lokale en provinciale bestuurders uit het Rivierenland is eind april naar Den Haag getrokken om onder andere aandacht te vragen voor de bereikbaarheid van het gebied. “De Bommelerwaard wordt heel erg getroffen wat bereikbaarheid betreft”, zegt de Zaltbommelse wethouder Ed Goossens, die ook mee ging naar Den Haag.

Het gezelschap bezocht een Tweede Kamercommissie, sprak met verschillende ministeries en bezocht de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten). Ze zijn ook bij de ANWB geweest en hebben met werkgeversorganisatie VNO-NCW gesproken. “Als Regio Rivierenland willen we optimaal aandacht blijven vragen voor de bereikbaarheid van onze regio”, zegt Goossens.

MIRT A2
Met name de A2 is een probleem als het gaat over bereikbaarheid. De ‘hartslagader’ van Nederland wordt drukker en drukker, en vooral tussen Deil en Vught stroopt het verkeer dagelijks op. Al jaren liggen de plannen voor de verbreding van één van de belangrijkste snelwegen van het land klaar: MIRT A2 (Meerjarenprogramma Ruimte Infrastructuur Transport). Het Rijk had er maar liefst 870 miljoen euro voor uitgetrokken. Maar vorig jaar is het hele project ‘gepauzeerd’ vanwege de stikstofproblematiek. En het ziet er niet naar uit dat de weg snel alsnog verbreed wordt.

De bestuurders wilden in Den Haag ook aandacht vragen voor een ander probleem: de uitbreiding van de spoorcapaciteit. Als de aanleg van de spoorboog bij Meteren-Boxtel klaar is, zullen er ieder etmaal maar liefst 66 goederentreinen extra over het spoor denderen. Nu al is er sprake van geluidsoverlast door de treinen, vooral in Waardenburg, maar ook in Zaltbommel.

Slechtst bereikbaar
“De gemeenten West Betuwe, Zaltbommel en Maasdriel zitten in een soort koker waar alles langs moet”, zegt Ed Goossens. “We zien dat het verkeer maar blijft toenemen. Als mensen op de A2 te lang in de file moeten staan, zullen ze gaan zoeken naar alternatieve routes. Dan gaat de overlast in de Bommelerwaard nog meer toenemen.” Volgens Goossens is het dan ook belangrijk om het ‘onderliggend wegennet’ zo goed mogelijk te bedienen. Ook de in totaal 23 veerverbindingen over de Maas en de Waal zijn heel belangrijk voor dit deel van Nederland. “We willen in gesprek blijven met het ministerie, zodat we straks niet het slechtst bereikbare gebied van het Rivierenland worden”, zegt hij.

“We zijn dit keer voor het eerst met een grote delegatie naar Den Haag geweest, het was een zeer breed gezelschap met burgemeesters en wethouders uit onder andere West Betuwe, Maasdriel en Zaltbommel, maar ook bestuurders van de provincies Gelderland en Brabant. Het blijft niet bij dit ene bezoek, we zullen voortdurend aandacht blijven vragen voor de bereikbaarheid.”

Aandacht
Daarnaast wil de Regio Rivierenland in gesprek met werkgevers in het gebied om te bespreken wat zij kunnen doen om hun personeel te stimuleren te kiezen voor alternatief vervoer, zoals de fiets of scooter of om te reizen buiten de spits om.

De delegatie uit Rivierenland kijkt tevreden terug op het bezoek in Den Haag en heeft de Haagse collega's uitgenodigd om toch vooral ook een een keer naar de regio te komen. "We zullen niet alleen maar rapporten opsturen en zelf naar ze toe gaan", aldus Ed Goossens. "We willen de mensen uit Den Haag ook naar de Bommelerwaard toe halen en de problematiek onder de aandacht blijven brengen."

Tags

Bommelerwaard,A2,MIRT A2,bereikbaarheid,Ed Goossens