bird
vrijdag 26 april | 12.49 uur

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen uit Bruchem neemt nooit een blad voor de mond

02-09-2022 16:22
uur
Door: Martin van Hemert
230822_verkeerspsycholoog1
Gerard Tertoolen. Foto's: Mariska van Brakel

BRUCHEM – Voor Gerard Tertoolen was verkeer en mobiliteit niet al van jongs af aan het onderwerp waarvan zijn hart sneller ging kloppen. Dat is inmiddels wel anders; de verkeerspsycholoog heeft zijn draai helemaal gevonden. ‘Ik laat mensen zien hoe ze zich gedragen zodat ze denken; ‘Nu je het zegt, dat doe ik ook’.’

Het is ietwat overdreven om te zeggen dat je de televisie of radio niet aan kunt zetten of Gerard Tertoolen is te zien of te horen, maar dat tal van media hem steevast weten te vinden, lijdt geen twijfel. Van EditieNL, Hart van Nederland en NPO Op1 tot BNR Nieuwsradio, Het Parool en zelfs Belgische kranten en radioprogramma’s; de lijst van media waarin de in Bruchem woonachtige verkeerspsycholoog is verschenen, is inmiddels ellenlang.

Snoepwinkel
Zijn ‘medialoopbaan’ begon in de jaren ’90 toen hij in één van de grootste talkshows van België in debat ging met een minister. Sindsdien geeft Tertoolen in de media steevast tekst en uitleg, bijvoorbeeld wanneer er gepeild is hoe het gedrag in het verkeer is veranderd, welk effect een bepaalde waarschuwing op een verkeersgebruiker heeft en welk nieuw technologisch hoogstandje er op de markt is verschenen.

(Tekst loopt door onder de foto)


Altijd weloverwogen, doordacht, maar tegelijkertijd met een aanstekelijk enthousiasme, waaruit zijn passie voor het vakgebied blijkt. Het vakgebied waarmee hij min of meer per toeval in aanraking kwam: “Nadat ik mijn studie psychologie had afgerond, wist ik niet goed ‘wat nu te gaan doen’. Dankzij mijn proefschrift – dat als raakvlakken mobiliteit en verkeer had – heb ik ontdekt dat het een fantastisch onderwerp is. Het blijft boeien en je leert steeds weer nieuwe dingen”, vertelt hij met pretoogjes. “Een auto maakt de meest primitieve dingen in ons los. We willen onze ruimte claimen, maar worden daarin belemmerd door anderen die dat ook willen. Dat maakt diepere dingen in ons wakker. Als klinisch psycholoog voel je je in het verkeer als een kind in een snoepwinkel.”

Geschokt
Voortbordurend op die ‘snoepwinkel’ heeft Tertoolen inmiddels een eigen bedrijf, De Verkeerspsycholoog GTi (Gerard Tertoolen inspiratie) en is hij in dienst van XTNT; een commercieel bedrijf uit Utrecht dat advies geeft over allerlei verkeersvraagstukken. Tertoolen komt daardoor ook vaak in contact met allerlei verschillende gemeenten, maar zijn ‘eigen’ gemeente Zaltbommel ontbreekt vooralsnog op die lijst. En dat terwijl er volgens Tertoolen genoeg te verbeteren valt.

Een specifieke verkeerssituatie in zijn woonplaats Bruchem is hem bijvoorbeeld een doorn in het oog: “De Krangstraat is een drama. Het gaat nu nog goed, maar het is een verschrikkelijke weg waar veel te hard gereden wordt, die veel te zwaar belast wordt, om nog maar te zwijgen over de aansluiting op de Steenweg. Het klopt gewoon niet en het gaat een keer echt fout. En dan hoor je weer ‘we konden er niks aan doen’, ‘we zijn geschokt’. Dóé er wat aan voordat het zover komt.”

Hoge snelheid
Op de Krangstraat valt het vooralsnog mee met ongevallen, maar dat geldt niet voor de N322 (Van Heemstraweg), ter hoogte van tankstation Esso en de verkeerslichten. Tertoolen zou graag onderzoeken wat daar de oorzaak van is: “Het lijkt op het eerste gezicht best goed ingericht en de wisseltijden van de verkeerslichten zijn ook niet te kort, dus het vraagt nader onderzoek waarom daar zo vaak ongelukken gebeuren. Je ziet wel dat mensen met hoge snelheid aan komen rijden, proberen oranje te halen bij de opeenvolgende verkeerslichten en zo door rood gaan.”

Verantwoordelijkheid
Nu de scholen weer op het punt staan te beginnen, komt er ook een groot aantal nieuwe verkeersgebruikers op de weg. Veilig Verkeer Nederland (VVN) voert in deze periode actief en zichtbaar campagne met vlaggen en borden met de tekst ‘wij gaan weer naar school’. Een goed initiatief, vindt Tertoolen: “De campagnes van VVN zijn een prima zaak; mensen moeten erop gewezen worden dat de scholen weer zijn begonnen. Maar het allerbelangrijkst is de verantwoordelijkheid die bij ouders zelf ligt. Heel veel ouders brengen hun kind consequent met de auto naar school, waardoor hij of zij weinig training krijgt in hoe het verkeer werkt. De beste manier om kinderen klaar te stomen, is door ze van jongs af aan op de fiets te laten rijden”, besluit de verkeerspsycholoog. 

Tertoolen heeft nog een drietal andere tips voor ouders: 

  1. ‘Fiets als ouder de nieuwe route van je kind een aantal keren voordat de scholen begonnen zijn. Maak er bijvoorbeeld een leuk vakantie-uitje van, zodat ze spelenderwijs alvast zien welke verkeerssituaties er zich op de route voordoen.’
  2. ‘Druk je kinderen op het hart dat ze goed moeten opletten en vooral ook dat ze op tijd moeten vertrekken. Mensen die haasten in het verkeer, letten immers minder goed op.’
  3. ‘Fiets als ouder met je kind mee naar school. Dat kost weliswaar moeite en tijd, maar heel vaak is het een kwestie van ‘geen zin’. Heel veel ouders zouden veel meer kunnen doen om hun kind veilig op school aan te laten komen, maar grijpen de mogelijkheden niet aan.’

 (Dit artikel verscheen deze week in de Bommelerwaardgids-bijlage Cars & Mobility - Back on the road)

Tags

verkeerspsycholoog,Gerard Tertoolen