bird
donderdag 13 juni | 19.30 uur

Nieuwe tentoonstelling in Driels Museum: ‘Uitgaan in Driel’

17-05-2024 10:06
uur
Bert Danny de Dupkes 1974_2
(foto: collectie Driels Museum)

KERKDRIEL – Vanaf 27 mei kan iedereen in het Driels Museum jeugdherinneringen ophalen bij de expositie ‘Uitgaan in Driel, vanaf de jaren zestig tot en met de jaren negentig’. Alle legendarische uitgaansgelegenheden en hun oprichters komen aan bod.

Na de Tweede Wereldoorlog ontstond in Nederland het verschijnsel jeugdcultuur. De naoorlogse jeugd volgd niet meer automatisch het voorbeeld van de voorgaande generaties, voor wie alles om kerk en werk draaide, maar ging met leeftijdgenoten op zoek naar een eigen identiteit. Belangrijke uitingen daarvan waren kleding, kapsel en muziek. Door de toenemende welvaart werden die zaken ook voor steeds meer jongeren toegankelijk.

Nozems
In de jaren zestig werd de wereld, mede door de opkomst van de televisie en kranten met foto's, steeds groter. Er ontstond een generatiekloof: jongeren zetten zich tegen de vaak conservatieve volwassenenaf , die de jeugd op hun beurt als langharige, werkschuwe nozems zien. Het tijdperk werd gekenmerkt door de opkomst van baanbrekende artiesten als the Beatles, the Rolling Stones, Jimi Hendrix en Bob Dylan, en van genres als rock & roll, folk en psychedelische rock. Songteksten evolueren van zoetsappige liefdesliedjes tot protestsongs. De eerste muziekfestivals ontstonden en ontwikkelden zich, met Woodstock voorop, tot iconische bijeenkomsten.
 
Dancing Het Zwarte Paard
Ook in het Maasdrielse uitgaansleven werden grensverleggende initiatieven genomen. Zo kwam er in Kerkdriel een heuse bioscoop. Vanaf midden jaren zestig was eerst Velddriel en daarna Kerkdriel hèt uitgaanscentrum voor de wijde omgeving. Dancing het Zwarte Paard in Velddriel trok met livemuziek van bekende artiesten publiek uit heel Nederland. In Kerkdriel werden twee discotheken geopend: achter café het Veerhuis verschijnt discobar de Drielse Kar en aan het Mgr. Zwijsenplein wordt Soos Zero Five opgericht. Ook Alem kreeg een eigen jeugdsoos, het Wakend Oog. Dit alles werd opgezet door de opgroeiende jeugd zelf.

Oliecrisis
De jaren zeventig waren een decennium vol tegenstrijdigheden, enerzijds vrolijk en hoopvol, anderzijds verbeten en pessimistisch. Er heerste politieke onrust en een oliecrisis, en de koude oorlog laait op. De maatschappij wordt individualistischer. Via de transistorradio luisterde de jeugd naar piratenzender Veronica, onder het motto 'Je bent jong en je wilt wat'. Disco domineerde de muziekscene, terwijl de punkbeweging opkwam als tegengeluid.

Drielse Kar
In Driel liepen de sozen begin zeventiger jaren als een trein. Soos Zero Five ontwikkelde zich meer tot een hardrockcafé, terwijl in de Drielse Kar disco en soul de boventoon voerden. Voor jongeren van twaalf tot zestien jaar werd jeugdsoos de Piepelenberg opgezet en met carnaval vormde het Witte Huis een grote feestzaal voor deze groep.

De Kroon
Aan het Mgr. Zwijsenplein beleefde De Kroon hoogtijdagen. Eind jaren zeventig nam de jonge ondernemer Danny van Gorp De Kroon over van Kees van Heijningen. De Klepel en later Amfora werden 'the places to be' voor de jeugd. Bij het Veerhuis kwam een drijvende disco, de Twee Schuiten, met ieder weekend livemuziek. Daarnaast droegen diverse kleinere pubs bij aan het vele vertier in die tijd. Ook de Alemse jeugd zat niet stil: zo'n tien jaar na het Wakend Oog werd weer een jeugdsoos opgezet in het dorpshuis.

Berlijnse Muur
De jaren tachtig startten met werkloosheid, extreem hoge rente, krakersrellen en straatterreur. Later werd alles beter: Oranje wint een finale, de dreiging van de koude oorlog en 'de bom' verdween, en in 1989 viel zelfs de Berlijnse muur. Nederland kreeg in dit decennium ook te maken met de PC, walkman, CD, magnetron en ‘flappentap’. Meiden droegen beenwarmers en schoudervullingen en hadden getoupeerd haar. Jongens hadden matjes in de nek en liepen op sportschoenen van het opkomende merk Nike.

De Klepel
In Driel werd De Klepel groter en de inrichting eigentijdser. Bekende artiesten als Frank Boeijen, Toontje Lager, Vitesse, Powerplay, René Froger, Benny Neyman en Bonnie St. Clair waren enorme publiekstrekkers. Na de overname van het Tuiltje door Joop en Janny, werd Bar Broekies het nieuwe thuis van de alternatieve jeugd. De Kroon werd overgenomen door Kees en Bets Keetels. In beide gelegenheden was het voor bezoekers uit de verre omtrek lekker hangen aan de bar, met op de doelgroep gerichte muziek. De drie uitgaansgelegenheden versterkten elkaar onderling en er ontstaat een gezamenlijk uitgaanscentrum.

Internet
In de jaren negentig viel de Sovjet Unie uiteen en breidde de Europese Unie zich uit, maar met de Balkanoorlog was er ook weer oorlog in Europa. Geleidelijk schafte iedereen een mobieltje aan en ging massaal internet gebruiken. Onder jongeren werd chatten via MSN populair. De kleding was ruim en wie met zijn tijd meeging had lichtgevende veters en een asymmetrisch kapsel. De jeugd was weg van the Spice Girls en the Backstreet Boys of van Nirvana en Pearl Jam. In Driel vermaakte de jeugd zich in de Prinsen, de Kroon en Broekies Bar, en later in het Okshoofd en de Pionier.

Er is nog veel beeldmateriaal bewaard gebleven van het Drielse uitgaansleven. Wie zichzelf (of zijn ouders...) wil zien swingen in de uitgaansgelegenheden (en outfits...) van toen, moet deze zomer zeker een bezoekje brengen aan deze expositie.

Het Driels Museum is op zondagmiddag geopend van 14:00 tot 17:00 uur en op maandagavond vanaf 19.30. De toegang is gratis.

De tentoonstelling duurt de hele zomer.
 
 

Tags

driels museum,uitgaan in driel

Nieuws melden

Nieuws uit de regio melden?

Stuur jouw nieuws naar de redactie