bird
donderdag 20 juni | 13.03 uur

Joost de Kruijf wil meer mensen op de e-bike zien

07-02-2024 11:18
uur
Door: Dominik Morawiak
070224_JoostdeKruijff
Joost de Kruijf promoveerde op het gebruik van de e-bike. Foto: Koen Vandenput

HEDEL – Mensen doen er goed aan om vaker de elektrische fiets te gebruiken en de overheid zou dat gedrag meer kunnen stimuleren. Dat zijn de belangrijkste aanbevelingen van Joost de Kruijf uit Hedel op basis van zijn onderzoek. De Kruijf heeft ruim zeshonderd mensen gevolgd die voor het woon-werkverkeer van de auto naar de elektrische fiets zijn overgestapt. Nu promoveert hij met zijn onderzoek aan de Universiteit Utrecht.

In 2012 kreeg De Kruijf, die toen bij de Breda University of Applied Sciences werkte, de kans om promotieonderzoek te gaan doen. "Ik heb verkeer en ruimte gestudeerd en ik vind actief transport interessant. Ik verwachtte dat de komende jaren de fiets veel belangrijker ging worden dan het openbaar vervoer”, blikt De Kruijf terug.

Verbazing
Voor zijn onderzoek heeft de promovendus met behulp van gps-trackers op smartphones ruim zeshonderd mensen gevolgd die meededen aan het fietsstimuleringsprogramma van de provincie Noord-Brabant. "De voorwaarde was dat je minimaal drie kilometer van je werk moest wonen.” De Hedelnaar was benieuwd hoeveel kilometer mensen gingen fietsen. "Na een maand was tweederde van alle woon-werkverkeer met de e-bike. Dat is echt veel”, benadrukt De Kruijf.

Tot zijn verbazing bleken mensen in de loop der tijd steeds meer te gaan fietsen. "Omdat het actief is, bouwen mensen conditie op en dan wordt het weer aantrekkelijk om te gaan e-biken. Mensen kunnen met meer comfort fietsen dan op de gewone fiets.” De deelnemers hadden daarnaast minder last van slechte weersomstandigheden dan op een gewone fiets. "Als het regent, gaan mensen nog steeds niet fietsen, maar op de e-bike zijn ze minder gevoelig voor wind”, licht De Kruijf toe. Tot slot toonden de deelnemers in de loop der tijd aanzienlijk meer tevredenheid over de e-bike dan over de auto, wat volgens De Kruijf een positief effect op het welzijn van mensen heeft.

Stigma
Het gebruik van de e-bike heeft wel een keerzijde: eenmaal gewend aan het gemak stoppen mensen met gewoon fietsen. "Daar hebben we veel discussie over gehad. Op de normale fiets moet je veel meer inspanning leveren en daarom lijkt dit dus gezonder. Mensen fietsen met de e-bike echter afstanden die je nooit met een normale fiets zou maken. Uiteindelijk wordt er meer gefietst”, concludeert de onderzoeker. De elektrische fiets heeft de afgelopen jaren een prominente rol in het straatbeeld gekregen. "Tien jaar geleden zei iedereen: e-bikes zijn voor bejaarden. Nu is meer dan de helft van de fietsen die verkocht worden een e-bike. Ze zijn comfortabeler, mooier en hipper geworden. Het stigma van bejaardenfiets is inmiddels weg.”

Toch wordt er volgens De Kruijf nog altijd te weinig gebruik gemaakt van de elektrische fiets. "De overheid doet haar best om de infrastructuur aan te leggen. Het zit met name aan de mens-kant: mensen moeten gaan fietsen. Het lastige is: hoe krijg je ze mee?” De promovendus ziet daar een rol in voor de overheid. "De elektrische auto wordt gesubsidieerd, maar de e-bike niet. Terwijl de auto heel weinig doet voor het welzijn van mensen.”

Verbeterpunten
Daarnaast helpt het gebruik van de e-bike de klimaatdoelen te behalen. "De personenauto is de grootste veroorzaker van files. Als je elke dag een auto uit de spits haalt, is dat heel goed. De fiets is bij uitstek een van de beste alternatieven voor de auto op korte afstanden.”

De Hedelnaar zelf is pas kort geleden overgestapt naar een elektrische fiets en merkt dat hij nu veel vaker fietst dan voorheen. Als nieuwe e-bikegebruiker ziet hij ook in zijn regio verbeterpunten om meer mensen op de fiets te krijgen. "Als je bijvoorbeeld in de binnenstad van Zaltbommel kijkt, kun je op veel plaatsen je auto kwijt, maar waar moet je je fiets kwijt? Om een stad levendig te maken moet je af van de vele auto's. Winkeliers zijn vaak bang dat dit slecht is voor de omzet, maar onderzoek heeft uitgewezen dat dit niet het geval is. De fiets is veel socialer dan de auto.”

Tags

Joost de Kruijf,e-bike