
Eerste Witte Anjer Perkje in gemeente Zaltbommel onthuld (met archiefvideo)
AlgemeenZALTBOMMEL - Burgemeester Marnix Bakermans van de gemeente Zaltbommel en een aantal veteranen hebben dinsdagavond officieel het eerste Witte Anjer Perkje in de gemeente Zaltbommel onthuld.
De Witte Anjerperkjes zijn bedoeld als blijvend eerbetoon aan alle veteranen die zich hebben ingezet voor vrede, vrijheid en veiligheid. De witte anjer staat symbool voor waardering, respect en dankbaarheid voor hun inzet en toewijding. Het Nationaal Comité Veteranendag heeft in 2019 alle gemeenten in Nederland gevraagd om een Anjerperkje te realiseren.
De gemeente Zaltbommel legde het anjerperk met een bankje aan in samenwerking met wijkplatform De Spellewaard en een groep lokale veteranen. De locatie van het perkje met bankje is een groenstrook van de Klaverweide, in de wijk Spellewaard.
(Tekst loopt door onder de foto’s)
![]()
![]()
![]()
Foto’s: Hans Verbeek / Meesters Multi Media
Bijzonder is ook dat het wijkplatform contact heeft opgenomen met praktijkschool ‘De Brug’ om te vragen of zij het onderhoud van het anjerperk voor hun rekening willen nemen voor leeropdrachten. De Brug heeft daar positief op gereageerd omdat dit past in het leerplan. Tijdens de schoolvakanties zal het onderhoud van het anjerperk door de gemeente en/of vrijwilligers worden verricht. Het aanspreekpunt voor het perk blijft het wijkplatform.
Het Perkje in Zaltbommel is het derde Witte Anjer Perkje in de Bommelerwaard. De Bommelerwaardse primeur was in 2022 voor Velddriel (gelegen aan het Pastoor Dingsplein). Het tweede perkje werd in 2025 geopend in Hedel (gelegen aan de Koningin Wilhelminastraat).
Dat er specifiek in Hedel een perkje is aangelegd, heeft onder meer te maken met de zware gevechten die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het dorp hebben plaatsgevonden. Over de onthulling van dit perkje maakte BWG TV in 2025 een videoreportage. Deze is hieronder te vinden en op: www.bwgtv.nl















