bird
donderdag 25 april | 16.25 uur

Veel kritiek op nieuw parkeerbeleid Zaltbommel

14-11-2020 11:00
uur
Door: Andre Bijl
parkeren-2
Foto: Adobe Stock

ZALTBOMMEL - De plannen voor het nieuwe parkeerbeleid in Zaltbommel werden donderdag met kritiek overladen. Tijdens de carrouselvergadering was de oppositie zeer kritisch over het voorstel, maar ook Kees Metz (ZVV) was allerminst te spreken over de plannen. Diverse fracties ‘beloofden’ met amendementen te komen om het beleid bij te stellen.

Doel van de aanpassing is dat meer mensen dichterbij hun bestemming kunnen parkeren. Martin Groeneveld van het Binnenstadsfonds Zaltbommel en de OVZ was wél enthousiast over het voorstel. “We hebben nu de kans voor bewoners, personeel en bezoekers een goede voorziening te realiseren en iedereen op de juiste plaats te laten parkeren. Zo kunnen we de toekomst in.” Ook Gerrine Fernhout van de Wijkraad Binnenstad was positief. “Er zijn altijd dingen die beter kunnen, maar wij hopen dat dit beleid op korte termijn wordt ingevoerd.”

Te ingewikkeld
Ondernemer Wouterse was minder enthousiast. Hij liet weten dat het straks voor zijn werknemers al gauw anderhalve kilometer lopen is van (gratis) parkeerterrein De Beersteeg naar zijn bedrijf aan de Waalkade. Bewoner Tom Metz vond het plan veel te ingewikkeld. “Er is straks een oerwoud aan borden nodig om dit te regelen.”

Ellendig
Daar waren de oppositiepartijen het roerend mee eens. Ze plaatsten bovendien kanttekeningen bij onderdelen van het plan en misten een visie op voetgangers en fietsers. “Wat een ellendig, onoverzichtelijk stuk, niet te doen. Gooi alle wensen in een pot, schud ze door elkaar en leg ze uit over Zaltbommel. Dan krijg je dit. En dat voor zo’n klein stadje”, zei Hein de Kort (CDA). Hij is bovendien bang dat bezoekers die een paar uur naar ‘Bommel’ komen hun auto’s gewoon in het centrum parkeren. “In de binnenstad is het bijna net zo duur als aan de rand.”

Vesting aantrekkelijk
Elke Meyers (D66) is blij dat de wethouder het ‘lef’ heeft om het parkeerbeleid op te pakken, maar ook zij was kritisch op het resultaat. “In andere vestingstadjes is alles erop gericht om de vesting aantrekkelijk te maken. Wij zetten die vol auto’s. Zit hier een visie achter of willen we iedereen te vriend houden?”

'Runshopper'
Namens PvdA/GroenLinks stelde voorman Nico van Wijk vast dat het voorstel niet zorgt voor een betere verblijfskwaliteit, attractiviteit en historiciteit, zoals de bedoeling was. Bovendien constateerde hij dat het college volledig mikt op de ‘runshopper’ – de snelle boodschappenhaler - en geen oog heeft voor ‘winkelen’ en ‘verblijven’.

Blauwe zone
Net als andere woordvoerders had Van Wijk moeite met het instellen van de ‘brokkelige’ blauwe zone op een deel van de Gamerschestraat, de Waterstraat en de Boschstraat waar het met een parkeerschijf mogelijk is tijdens winkeltijden een uur gratis te parkeren. “Zo ontstaat zoekgedrag: mensen gaan op jacht naar een gratis plekje in de binnenstad.”

Politieke voorkeuren
Jaco Melse (Groep Melse) en Martijn Stoutjesdijk (SP) waren evenmin enthousiast over de blauwe zone en constateerden dat die vooral in het belang van ondernemers is. Melse: “Komt die zone er op basis van een deugdelijk analyse of geven politieke voorkeuren de doorslag?”

Enthousiast
Coalitiepartijen SGP, ChristenUnie en VVD vonden het plan ook ingewikkeld, maar gaan wel akkoord. VVD-er Isabel Plessius: “Het is nooit helemaal perfect, maar dit komt in de buurt. We zijn enthousiast dat er eindelijk een blauwe zone komt.”

Totaalplan
Namens ZVV was Kees Metz uiterst kritisch. Hij vroeg zich af waarom niet gekozen is voor een ‘totaalplan’, waarbij ook aandacht aan voetgangers wordt gegeven. Ook hij vond het voorstel veel te gecompliceerd. “Waarom komt er geen blauwe zone in het hele kernwinkelgebied? Ik heb nu al medelijden met argeloze bezoekers. Dit zorgt voor boetes.” De wisselende tijden ‘s avonds waren hem een doorn in het oog. “Ik voorzie een woud van borden. Je moet gestudeerd hebben om het te begrijpen”, aldus de ZVV-er die wees op de 124 zienswijzen die zijn ingediend. “Ik zou als college achter m’n oren krabben.” Metz liet weten een aantal amendementen voor te bereiden voor de raadsvergadering.  

Intuïtief
Wethouder Willem Posthouwer gaf toe dat het plan ingewikkeld lijkt, maar volgens hem begrijpen automobilisten straks intuïtief hoe het zit. “Inwoners kunnen dichtbij hun woning parkeren. Voor hen zijn er extra vergunningen en voor vaste bezoekers kraskaarten. In het assenkruis kunnen mensen die een snelle boodschap doen gratis parkeren met hun parkeerschijf. En bezoekers die langer willen parkeren, kunnen terecht op de parkeerterreinen aan de rand van de binnenstad waar direct zichtbaar is of het gratis is of er betaald moet worden.” Volgens de wethouder zit er wel degelijk een visie achter de verbrokkelde blauwe zone. “De zone ligt op strategische plaatsen op de hoofdwegenstructuur. Daar rijden bezoekers vanzelf naar toe.”

Andre Bijl 

Eind deze maand buigt de gemeenteraad zich over het voorstel. Als de raad akkoord gaat, duurt het ongeveer een half jaar voor het nieuwe beleid wordt ingevoerd.

Tags

parkeerbeleid zaltbommel,parkeren zaltbommel