bird
vrijdag 29 maart | 16.38 uur

Dringend meer laadpalen nodig in Zaltbommel en Maasdriel

08-10-2021 10:42
uur
Door: Britta Alink
laadpaal2-1
• Een openbare laadpaal aan de Van Goghstraat in Zaltbommel. (foto: Bommelerwaardgids)

BOMMELERWAARD – ‘Elke parkeerplaats een eigen stopcontact’. Dat zou wethouder Willem Posthouwer van de gemeente Zaltbommel het liefst zo snel mogelijk zien. Ook in Maasdriel zijn dringend nieuwe laadpalen nodig.

Het nieuwe beleid voor het plaatsen van publieke laadpunten voor elektrische auto’s moet daar aan gaan bijdragen. Op dit moment heeft de gemeente Zaltbommel 45 publieke laadpunten, maar de vraag neemt toe. De voorspellingen zijn dat er in 2030 maar liefst 1220 laadpunten binnen de gemeente nodig zijn om in de groeiende vraag te voorzien.

Aanvraag
Tot nu toe werden laadpalen alleen geplaatst op aanvraag van bewoners. Inwoners met een elektrische auto en zonder parkeerplek op eigen terrein konden een laadpaal aanvragen. Vanaf nu is het voor marktpartijen ook mogelijk om pro-actief laadpalen te plaatsen in de openbare ruimte.

Tekorten
“Over tien jaar worden er geen auto’s meer geproduceerd die op fossiele brandstoffen rijden”, licht Posthouwer toe. “In sommige woonwijken zien we nu al dat er tekorten ontstaan en sommige straten ruzies ontstaan over parkeerplaatsen.”

Provincie
De provincie Gelderland heeft samen met de provincie Overijssel een aanbesteding uitgeschreven voor de plaatsing en exploitatie van openbare laadpalen. Gemeente Maasdriel heeft besloten zich aan te sluiten bij dit initiatief. Gemeente Zaltbommel doet dat niet. “Hoewel er voordelen zijn, zit er ook risico aan deze concessie”, aldus het college. “Door te kiezen voor het open marktmodel in plaats van het concessiemodel zorgen wij er voor dat we de vrijheid en flexibiliteit behouden om een passende laadstructuur te ontwikkelen. Daarbij is er ruimte voor innovatieve technieken, zodat de groei niet belemmerd wordt.” Volgens wethouder Posthouwer zou Zaltbommel de groei van het aantal laadpalen hiermee ‘slimmer en sneller’ kunnen laten verlopen.

Aantonen
De gemeente Maasdriel heeft zich daarentegen wél bij het initiatief aangesloten. Dat wil zeggen dat de gemeente zelf mag zoeken naar locaties die geschikt zijn voor laadpalen, ‘als mensen kunnen aantonen dat ze zelf hun auto niet kunnen opladen’. Daarvoor moeten zij dan wel eerst een aanvraag indienen. “En dan kunnen we zelf als gemeente proactief laadpunten installeren”, aldus wethouder Van Hoften. Volgens hem is het ‘opsouperen’ van openbare plaatsen ‘niet handig’. In de toekomst is het daarom de bedoeling dat er in Maasdriel vaker laadpunten geplaatst zullen worden op plaatsen die niet druk bewoond zijn.

Lantaarnpalen
In verschillende gemeenten wordt geëxperimenteerd met alternatieve vormen van elektrisch laden. Voorbeelden hiervan zijn laadpunten die verwerkt zijn in lantaarnpalen of in stoeptegels. Zaltbommel gaat onderzoeken of een pilot mogelijk is om parkeerproblemen in de toekomst te voorkomen.

Kabel
Opladen vanuit huis via een kabel over de stoep is niet toegestaan. Vanaf 2023 zal hierop gehandhaafd worden. Tot die tijd geldt een ‘dringend advies’ om het niet te doen.

Tags

laadpalen zaltbommel,laadpalen maasdriel