bird
donderdag 22 oktober | 02.37 uur

B&W Zaltbommel aan de slag met verkeersveiligheid Kerkwijk-Bruchem

09-10-2020 09:35
uur
Door: Andre Bijl
verkeer-2
Foto: Adobe Stock

ZALTBOMMEL - Gemeente Zaltbommel gaat op korte termijn aan de slag met de verkeersoverlast in de dorpskernen van Kerkwijk en Bruchem. “Dit verdient een steviger aanpak. Ik wil daar graag aandacht aan besteden”, beloofde wethouder Willem Posthouwer na de presentatie van Martin van Muijen van ‘Burgerinitiatief Verkeersveiligheid Bruchem-Kerkwijk’ tijdens de carrousselvergadering van donderdagavond.

De verkeerswethouder kiest voor een drieluik: aanpassing van de verkeerssituatie, gedragsbeïnvloeding van ondernemers en chauffeurs én handhaving. Verkeersmetingen moeten de situatie beter in beeld brengen. Bovendien zorgen die ervoor dat op termijn eventuele verbeteringen beter zichtbaar zijn. 

Molenstraat
Martin van Muijen wees commissie en college op de onveilige situatie in onder meer de Molenstraat. Die weg is de belangrijkste fietsroute voor kinderen uit de regio die van en naar de (middelbare) school fietsen én een veelgebruikte uitvalsroute voor inwoners van Bruchem en Kerkwijk. Ook is de straat het domein van fietstoeristen en wandelende ouders met kinderen, vertelde Van Muijen.

Vrachtwagens
De combinatie met vrachtwagens en trekkers die vanuit Gameren, Nieuwaal en Zuilichem naar de kassen aan de Sarskampseweg rijden, zorgt voor gevaarlijke situaties. “Er rijden gemiddeld zo’n zestig vrachtwagens per dag over de Molenstraat. De weg is niet ingericht op zoveel vrachtverkeer”, benadrukte Van Muijen.

Fietsers
Tot ongelukken leidde dat het afgelopen jaar niet, vertelde hij na vragen van Martijn Stoutjesdijk (SP). “Maar in het verleden is er vlakbij de school een trailer losgeschoten van een vrachtwagen en we constateren dagelijks gevaarlijke situaties. Vrachtwagens razen vlak langs fietsers en erven of moeten uitwijken voor kinderen”, aldus Van Muijen die de politici foto’s en een filmpje liet zien om zijn verhaal kracht bij te zetten.

Geld
Overleg met betrokken bedrijven leverde hem wel ‘begrip’ op, maar het leidde er niet toe dat de vrachtwagens een andere route kozen. “Een ondernemer zei heel stellig: ‘omrijden kost geld’. Ik heb becijferd dat een minuut omrijden hem zo’n 15.000 euro per jaar kost. Is een minuut tijdwinst dan belangrijker dan veiligheid?”, vroeg Van Muijen zich af.  

Onverantwoord
De fracties namen het burgerinitiatief serieus. “De situatie rond de school in Kerkwijk is onverantwoord”, wist CDA-burgerraadslid Diana Groeneveld uit eigen ervaring. “We moeten met alle betrokken partijen een veilige oplossing zien te vinden. Wethouder ga aan de slag met dit slepende probleem.”     

Steviger aanpak
Posthouwer benadrukte dat het college over deze kwestie contact heeft gehad met betrokken partijen en ook al kleine maatregelen heeft getroffen. “Het is een weerbarstig probleem dat een steviger aanpak verdient. Ik ga daarmee aan de slag.”

Onaantrekkelijk maken
Eén van de belangrijkste middelen om het grote verkeer uit de dorpskernen te weren, is volgens Posthouwer het onaantrekkelijk maken van de bestaande route. “Omrijden via de Viaductweg vergt nu 45 seconden extra. Onbegrijpelijk dat je als verantwoordelijk ondernemer die keus niet maakt.”

In slaap gesust
Stoutjesdijk was nog niet onder de indruk van de belofte van de wethouder. “Er is al wat gebeurd, het probleem krijgt nog meer aandacht. Ik voel me in slaap gesust. Waarom sluiten we die weg niet gewoon af voor vrachtverkeer?”

Maar volgens de wethouder levert dat problemen op met bestemmingsverkeer en – onder meer – vuilnis- en verhuiswagens. “Zo’n maatregel is in de praktijk bijna niet te handhaven, wellicht werkt een andere aanpak daarom beter.”

Fysieke maatregelen
Nico van Wijk, fractieleider van PvdA/Groen Links, zag weinig heil in gedragsbeïnvloeding en bevestigde dat borden – zeker mét onderborden – problemen opleveren bij de handhaving. “Fysieke maatregelen zijn effectiever.”

Waarop Posthouder nogmaals beloofde het probleem serieus te nemen: “Ik neem een sturende rol op me.”

Tags

verkeersveiligheid kerkwijk-bruchem